torsdag 22 oktober 2009

JIMMY THE CAT

Vi har en katt i grannskapet som gjort livet surt för många. Han går omkring i trädgårdar folk mödosamt anlagt, och pissar överallt. Kom inte hit! Det här är mina domäner! vill han säga. Vi som betalar amorteringarna på husen, gräver runt i rabatterna och beskär fruktträden har svårt att känna igen oss i kattens budskap. Det luktar mest piss tycker vi.

Kommer det andra hankatter till det han betraktar som sitt revir tar det hus i helsicke. Och nattsömnen blir förstörd. För oss som måste upp på morgonen och gå till jobbet. Jädrans kisse!

Kattskrället jagar även småfåglarna. För det mesta utan framgång. Tack och lov. Det händer dock att han får napp. Och rätt som det är ligger en liten sparv på trappen. När man ska ut och hämta morgontidningen.

”Här har Ni. Tro inte att jag, som äger alla de här trakterna, inte föder mina undersåtar.” Jag har inte lyckats få barnen att förlika sig med kattens budskap. De vägrar numera att gå ut och hämta morgontidningen.

Listan på alla sattyg katten gör är lång. Men det han gör, det gör han mest på nätterna. När mörkret faller på. Och i smyg. Tack och lov. Det finns dock undantag. Som inträffar på våren. Då skriker han högt om nätterna, och slåss med andra hankatter. Allt för att få ett ligg.

Vad katten heter vet vi inte. En lustigkurre till granne ordnar en namntävling. Första pris, en weekend resa till Skånska Ljungbyhed.

Det finns gott om förslag på namn, och på motiveringar. ”Nivea” för att han är fet och dryg. ”Droppen” för att tålamodet är slut, ”Eldis” för att han med sitt ljud får många att koka över, och sist men inte minst ”Jimmy”, efter ordförande Åkesson.

Denna typ av personangrepp tycker jag inte hör hemma på våran gata.

Visserligen påminner kattens eviga pinkande om nämnde herr Åkessons budskap om hur han och hans kumpaner äger Sveariket, men ändå.

Visserligen är han nu - i dessa valtider - mycket högljudd men till skillnad från den okastrerade katten är han ute efter en riksdagsplats och inget sexuellt närmande.

Och visserligen påminner hans attityd mot icke-infödingar om kattens fågeljakt men ändå.

Det finns ju gränser för vad man får driva med. Jag försöker protestera men med föga framgång. Blir hotad av tävlingsarrangören att vinna andra priset. En hel vecka i Ljungbyhed. Skrämd av hotet ger jag med mig. Katten blir omdöpt till Jimmy. Och jag tvår mina händer.

Med snälla! Säg inget om dopceremonin – och absolut inte om det nya namnet - till kattens matte. Hon blir lätt kinkig.


0 kommentarer:

Skicka en kommentar