måndag 2 februari 2009

ETT AVSLÖJANDE FÖRSLAG

Jag har en kompis. Det låter som skryt men det är faktiskt sant. Det var inte så billigt att köpa honom ska ni veta, men det är inte det saken gäller. Huvudsaken är att jag HAR en kompis, och att han har en åsikt. I själva verket har han flera, åsikter alltså, men en av dem är intressant. I sammanhanget vill säga.

Min kompis tycker inte att flickor ska bära slöja i skolan. Jag skulle nästan hålla med honom om jag inte vore liberal. Men nu är jag det, och borde tycka att var och en ska få bära de kläder var och en vill. Vare sig det är fikonlöv eller tält. Vi lever i ett demokratiskt samhälle.

Skulle vi mot förmodan inte leva i ett demokratiskt samhälle är det ingen ko på isen heller. Om Reinfeldt eller Sahlin får för sig att blir diktatorer kommer USA bums och störtar dem, och ersätter dem mot en demokratisk interimregering. Då kommer vi att leva i ett demokratiskt samhälle i alla fall.

Och nu när vi gör det måste vi tillåta folk ha på sig det de vill. ”Eller vad deras insnöade föräldrar kräver?” anför min kompis ironiskt. Kompisen är en tänkande varelse. Har en politisk uppfattning, någonstans mellan Kristdemokrater och Sverigedemokrater, med inslag av gammal härsken Maoism. Han tycker att Slöja borde förbjudas, punkt slut.

Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka i frågan. Rådfrågar frugan. Hon tycker att slöjan kan jämställas med virkade mössor. De är så praktiska, om man inte hunnit tvätta håret vill säga. Frugan har pluggat i Göteborg, därav hennes humor.

Det skulle vara enkelt att komma upp med en lösning om jag vore socialdemokrat. Då skulle jag tycka att slöja borde vara tillåtet men att de som vill bära den offentligt måste betala en slöjskatt på 300kr/månad, exkl moms. Man skulle kunna få skattelättnader på halva beloppet om man var inkomstlös och deltog i en studeicirkel om varför tjejer borde bli avslöjade.

Det skulle vara ännu lättare att komma upp med en lösning om jag vore kompis med Mauricio Rojas. Då skulle jag tycka att alla katolska nunnor skulle få bära slöja men muslimska tanter inte skulle få det. Påbudet att bära slöja finns nämligen i Gamla testamentet och borde vara Copyright på. Att muslimer tagit efter Gamla testamentets påbud borde betraktas som intrång i upphovsrätten.

Men nu är jag liberal och kan inte hålla med sossarna, och inte med Rojas vänner, och inte med min kompis heller,

Jag borde komma med en egen lösning. Har faktiskt en strålande idé. Här kommer den:

Slöja måste vara tillåtet att bära i Sverige. Slöjan måste dock vara försedd med varningstexten FANATISM DÖDAR på väl synlig plats på slöjan.

Det Ni! Imponerande, eller hur?

Kvar står att definiera denna ”väl synliga” plats. Det borde överlåtas till lokala ”överslöjmyndigheter” i varje enskilt fall. ”Väl synlig plats” för Dolly Parton, om hon nu väljer att bära slöja är inte densamma som för Tina Rosenberg, för att ta upp ett exempel.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar