onsdag 18 februari 2009

FRÄMLINGSKORTET ÄR KASTAT

Främlingskortet är kastat. ”Charta advena iakta est”. Den här gången av gullemoderaten Billström. Icke att förväxlas med konsultinnan Billström. Främlingskortet, det är ett kort politiker spelar när de tror sig sig löpa risken att förlora valet och är lite desperata.

Bernt och Ian spelade det kortet och kom in i Riksdagen. Danske Framstegspartiet spelade det kortet och fick en politisk betydelse. Mauricio Rojas spelade det och fick byta parti. Moderaterna, dvs de gamla moderaterna ville inte veta av honom. Lars Lejonborg spelade också det kortet och partiet hängde sig kvar i rikspolitiken. Sverigedemokrater spelar inte bara det kortet utan hela den kortleken och tror sig komma in i riksdagen tack vare det. Det är för övrigt den enda kortlek deras hjärnor visat kapacitet för, så här långt.

Det råder en tilltro till att det finns ett samband mellan spelandet av främlingskortet och politisk framgång.

Nu har Moderaterna, alltså de nya moderaterna börjat känna oro inför det kommande valet och slängt in främlingskortet. Invandrarminister Tobias Billström har nämligen uttalat sig. ”Vi ska sätta hårt mot hårt.” lär han ha sagt, eller något ditåt, blåsandes på sin pistolpipa. Han måste ha haft John Wayne som förebild, eller snarare Nicolas Sarkozy.

Sarkozy är en stark förebild. Tänk på hans tid som inrikesminister, på oroligheterna i Paris och vidare på hans kärleksaffärer. Nej! Det kan inte ha varit han som var förebilden. Det är John Wayne trots allt. Eller grabbarna i Brokeback Mountain.

Det är ingen idé att spela främlingskortet sa min polare. Hon, min polare alltså, förstår sig på politik och är dessutom en framstående forskare. Hon påminde mig om att det inte gick särskilt väl för Ny Demokrati till slut, och inte för Rojas, och inte för Lejonborg heller för den delen. Sambandet mellan spelande av främlingskortet och framgång i nästkommande val är således lite osäkert.

Det finns dock annan forskningsnytta med Billströms uttalande, anförde min vän. Häromdagen hävdade några forskare att deras forskning visade på att Neandertalare kunde tala. Billströms uttalande stärker bara forskarnas tes, säger min forskarvän.

Själv tycker jag att min vän är för hård mot stackars Billström. Han har faktiskt många goda idéer, och dessutom har han rätt i vissa saker.

Han tycker t ex att brottslingar ska kunna kastas ut ur landet. Jag håller helt med honom. Han borde dock lägga in en möjlighet att göra avbön. Annars riskerar landet att bli av med många goda krafter. Gudrun Schyman t ex. Hon pinkade inför allas ögon i biografsalongen - förargelseväckande beteende? Maria Borelius, hon hade svart barnflicka - undanhållande av skatt? Mona Sahlin som fifflade med statens kreditkort - trolöshet mot huvudman? Schenström som kysste en TV reporter när hon var gift med en annan - äktenskapsbrott? Carl Bildt som var stor intressent i ett oljebolag som deltog i tvivelaktiga aktioner mot folket i Afrika - justitiemord? Eller kvinnochefen vars namn jag glömt som tyckte att män är djur - hets mot folkgrupp?

Som sagt. Billströms idé är god, men han borde öppna för några undantag, ”just in case”.

Billström tycker vidare att svenska medborgare ska behärska språket något så när. Jag håller fullständigt med honom. Jag tycker att alla högstadieelever som inte klarar av att få G i svenska borde utvisas ur landet, förslagsvis till Danmark där språket ändå är fullkomligt obegripligt. Risk finns dock att vi dränerar landet på ungdomar. Men det är smällar man får ta. För den goda saken så att säga.

Billström vill även ta i med hårdhandskar mot drägget. Inget daltande således, ungefär som Sarkozy gjorde. Där är jag lite mer tveksam. Billströms approach i det avseendet påminner lite om Fundamentalistiska muslimer. De tycker att man ska skära handen av tjuvar. Då slutar de att tjuva. Det kan väl inte vara rätt ändå? Jag undrar om inte Billström är lite smygfundamentalist i alla fall.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar