torsdag 3 september 2009

KVINNLIG MINISTER OCH NY INFLUENSA

Är du rädd för den nya influensan?” frågade tidningen. ”Är jag rädd?” frågade jag mig. ”Jag vet inte!” var svaret. Ett svar som delades av en tredjedel av de som hade bemödat sig att svara.

Egentligen borde ingen vara rädd. Av två skäl:

1. Det nya vaccinet kommer att bli godkänt i Sverige vilket år som helst. Om inte bäst-före-datumet går ut före godkännandet förstås.

2. Iran har fått en kvinnlig hälsominister. Den första kvinnliga ministern sedan 1979.

Jag bad vår Irankorrespondent att fråga den iranska hälsoministerns om hennes uppfattning om den nya influensen - huruvida man ska vara rädd eller inte och om det är anständigt med den tid det tar för vaccinet att bli godkänt i Sverige. Svaret dröjde länge. Vår utsände hade svårt att avgöra vad som var fram- och baksidan på ministern under slöjan. Han ville inte vara oartig och ställa frågan till baksidan av fru ministern heller. När han så småningom lyckades lista ut var ansiktet borde ligga ställde han sin fråga och fick ett egendomligt svar:

”Den kosmetika som inte når fram till bruden inför bröllopet duger till att sminka den döde med."

Det var ett djupsinnigt svar, eller hur? Jag har inte riktigt förstått vad svaret betyder men det måste rimligen vara något smart. Hon har väl inte blivit hälsominister utan att vara mycket klok. Vår ohyfsade vaktmästare har som vanligt en kommentar i rockärmen. ” Behöver man vara smart för att bli minister?” Jag tittar oförstående på honom. "Jag säger bara en sak", säger han ”Maria Larsson.” Vad vaktmästare kan vara ohövliga.

Det finns flera skäl att inte vara rädd. Alla(h) vår migrationsminister t. ex. Han tycker inte att vi ska ge vård till dem som inte förtjänar det. I konsekvensens namn. Vi ska inte vara rädda för att de blir sjuka i den nya influensan och smittar oss andra heller. Det är bara att sätta dem på ett plan. Med blöja, ögonbindel och handfängsel. Och ge dem en stor dos morfin. Ett tu tre är problemet deporterat till Irak. Ministern kan sen blåsa på sin gevärspipa. Och rida mot solnedgången.

Att ge avvisningsoffren morfinspruta strider inte mot ministerns konsekventa uppfattning heller. Narkotika är ju ingen medicin.

Med sådana hälso- och migrationsministrar har man väl ingen anledning att vara rädd för den nya influensan. Själv har jag dessutom ett alldeles personligt skäl att inte vara rädd för den nya influensan. Jag är en bättrebegagnad noshörning. Den nya svininfluensan borde inte drabba en gammal noshörning (Fast man kan ju alltid hoppas, skribentens elaka anmärkning).

Lite rädd är man ju, trots allt.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar