tisdag 25 augusti 2009

KORSTÅG & KORSDRAG

Korstågen innehåller ett stort mått av romantiserande, glorifierande, och ideologiserande.

Skalar man bort dessa från det mänskliga psyket blir inte mycket kvar. Bara de basala bedrifterna. Strävan efter makt, och fast- och lös egendom. I de flesta fall. Oavsett om man är Normand, Toulousienne, Bysantiner, Arab, Turk, tempelriddare eller påvligt sändebud. Så var det under korstågen. Varje grupp hade sin agenda. Allianser ingicks kors och tvärs. Alla mot en och en mot alla. Beroende på var det fanns mest att hämta för tillfället.

Vår nye vaktmästare är road av mitt resonemang. Enligt honom gör människan sällan något som inte gagnar hennes egna intressen. Jag blir förvånad när han håller med mig, vår nye vaktmästare. Han som jämt säger emot annars. Han är en gåva från arbetsförmedlingen. Synd att jag inte betalar någon lön till honom annars skulle han kunna få löneavdrag för sin uppkäftighet. Häromdan t ex. Jag höll låda. Försökte - efter god förebild - dela människosläktet i män och kvinnor. Det tyckte han inte om. Var på den skalan placerar du Gudrun Schyman då, frågade han. Vad är det för konstig fråga? Gudrun är själva feminismens förgrundsgestalt. Kan man bli mer kvinna, undrade jag lite surt. Vaktmästaren svarade med att ifrågasätta min synförmåga. Höjden av fräckhet. Jag blir galen på honom. Han är banne mig mindre politiskt korrekt än Hillegren. Ni vet, åklagaren som hade mage att kräva bevis för att fälla någon för våldtäkt.

Till råga på allt har han egna teorier. (Alltså vaktmästaren och inte Hillegren, skribentens anmärkning) Vilka hans teorier är vet jag inte och vill inte veta heller. Men tror ni att det bekommer vår käre vaktmästare? Inte då! Han ger luft åt sin uppfattning i alla fall.

Nittioprocent av människor hör till kategorin kuvade säger han. Män som kvinnor. De gör som de blir tillsagda, kväser sina egna känslor och lever livet tills det tar slut. Resterande tioprocenten är dominanta av naturen. De är starka, rika, och mäktiga. Eller också strävar de efter att bli det. Alltså borde människosläktet delas i de ambitiösa, och de andra.

Hälften av de ambitiösa klassas som män, och hälften som kvinnor. De slåss alla och var för sig. Slåss för egen vinning. Och i den kampen hittar de tillfälliga bundsförvanter. Just nu har några av de fördel av att föra kvinnokampen. Framgångsrikt. De kämpar inte så mycket för kvinnans rätt till att göra värnplikt. Och för kvinnans rätt till att våga vara kvinna, älska man och barn, ta hand om sin familj och ändå vara en värdig människa. De kämpar inte så mycket för sina fattiga systrar i Asien eller Afrika heller. Kampen handlar mest om kvoterade styrelseplatser.

Nu är det ett gäng gubbar som insett hur framgångsrikt konceptet är. Och hur dessa kvinnor har vunnit terräng på männens bekostnad. Karlarna vill inte vara sämre. De börjar prata manlighet och bildar mansgrupper. För att vinna tillbaka sina privilegier, och utverka nya fördelar.

Dessa män tillhör också kategorin ”tioprocent”. På samma sätt som kvinnorna gör det. Likheten med lycksökarna under korstågens tid är slående. Så säger vår nye vaktmästare. Själv tar jag naturligtvis avstånd från hans uttalande. Han har ju korsdrag i skallen och jag vill vara politisk korrekt.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar